btn-2-lines
 
 
 
 

בין מיתוג לחוויית משתמש: הדרך אל הגולש

מאת:
רויטל סרוסי, מנהלת פרויקטים
שחק לוי, מנהל פרויקטים
זאפ גרופ 21.1.2013
 

בעולם המודרני, חשיבות הנוכחות ברשת הינה קריטית. האמירה "אם אתה לא שם – אתה לא קיים!", תקפה בהחלט לעולם הגלישה באינטרנט. כיצד מתמודדים עם כך בעלי העסקים?

גם אלו שכבר ידועים, בעלי שם / מותג (קוקה קולה, לדוגמה); גם אלו שצריכים לבנות מותג מותאם לגלישה ולקהל-משתמשים ויראלי בעל הרגלים שונים;וגם אלו שכלל אינם מוכרים (מעצב בגדים מתחיל), שצריכים לבנות לעצמם שם והכרה נרחבים: כיצד יתמודדו עם המטלה, והאם הדבר משתלב עם הפעילות שאינה בהכרח מתחוללת ברשת?

מה זה מותג בעצם?

תג הוא שם, מונח, סמל, סימן או שילוב שלהם, אשר מטרתו לזהות ו/או לאפיין את המוצר או השירות של גורם כזה או אחר, ולהבדיל בינם לבין יתר המציעים את אותו מוצר או שירות.

המותג צריך לתת מענה למספר תחומים:

  • הכי חשוב: להבין את הצרכים והרצונות של קהל היעד שלו
  • להיות מוכר
  • לשדר אמינות
  • להיות עקבי בכל מקום בו הוא מופיע
  • להעביר את המסר של החברה
  • לגרום ללקוח להיות נאמן לו

איך בונים מותג?

הלוגו של החברה
לוגו הוא הסימן / השם / הסמל שילוו אתכם מכאן והלאה. לוגו צריך להיות קליט, מעוצב ומייצג את החברה או העסק. צריך להשקיע מחשבה בצבעים, בצורה ובכל הייצוג שלו, מכיוון שהוא זה שייצג אתכם בכל מקום, ובוודאי ברשת.

דומיין
לא תמיד זה מצליח, אבל אם ניתן למצוא את הדומיין המתאים בדיוק לשם העסק, זה יכול לעזור מאוד:
  • coca-cola.com
  • diesel.com
  • revlon.com
  • pelephone.co.il
  • zapgroup.co.il
  • ועוד

עקביות

כל עסק רוצה לשדר מסר אחד (לפחות), ואכן כדאי לנסות להתמקד באחד ולהתמיד בו. זה יכול להיות אמינות, יוקרה, עיצוב, איכות, זמינות ועוד.

ספר לי סיפור
כדי למשוך את הלקוחות צריך לעניין אותם, ולכן לעסק צריך להיות סיפור ייחודי משלו. הסיפור הזה יכול לגרום לאנשים להתחבר למותג באופן רגשי, ולתת ממד אנושי לחברה המזוהה עם הסיפור. אנשים רבים זקוקים לממד האישי הזה, על מנת שייווצר חיבור בינם לבין המותג ובינם לבין הממשק (להלן UX).

לדוגמה, יטבתה: מחלבה המייצרת שוקו, חלב ומגוון מוצרים נוספים. כאשר רוב האנשים שומעים "יטבתה", הקישור האסוציאטיבי המיידי הוא עצירה בקיבוץ בדרך לאילת. בפרסומות של המותג ניצלו את העניין, וברובם ככולם מיכאל הנגבי, המשחק בפרסומת, מגיע אל הקיבוץ בתום הליכה מפרכת או מסע כלשהו. זהו הסיפור הייחודי ליטבתה, והם מעלים אותו בכל הזדמנות אפשרית.

שקיפות
אנשים אוהבים ומעדיפים שמספרים להם את האמת. במידה שזה לא כך, הם מרגישים מרוּמים.

להאמין ולהיות המוצר
לדבר על המוצר ולהזכירו בכל מקום ובכל הזדמנות. "אני X מחברת Y", "Y זה אני".

ויראליות
או בשמו העברי "מפה לאוזן". וברשת האינטרנט משמע קישורים טבעיים.

לחשוב מחוץ לקופסה
מה עוד אפשר לעשות ובדרך אחרת? לא לפחד להעז.

פצת שם העסק / האתר ברשת: פורומים, מאמרים, אתרים חיצוניים המפנים אל האתר או מספרים על האדם מאחורי העסק, בלוגים בנושא צרכנות שמדברים על המוצר ועוד.

בניית מוניטין
אחד הדברים היותר חשובים למוניטין ולמיתוג בכלל: לבנות את שם העסק כך שיהיה מוכר, ידוע בתחומו, ויותר מכך - מוביל בתחומו.

הדבר הבסיסי ביותר שיש לעשות: בניית אתר מעוצב, בעל תוכן איכותי ומקורי, המכוון את הלקוח אל הדבר לו הוא זקוק, וכן נותן מענה לשאלות שעולות אצל הלקוח.

רשתות חברתיות: להופיע בכל רשת חברתית רלוונטית לעסק ולאתר שמאחוריו.

UX – User Experience

מהו UX והאם הוא הכרחי בכלל?
"חוויית משתמש" (UX - User Experience) הינו מונח שנקבע על ידי ד"ר דונלד נורמן, חוקר קוגניטיבי של השימוש היומיומי בחפצים, וכן של המפגש בין האדם לממשק הווירטואלי. ד"ר נורמן הבין כי השימוש של גולשים באתרים ברשת, יוצר בהכרח חוויה מסוימת אותה נרצה לשחזר, או כזאת שנעדיף לשכוח ממנה.

יצירת ממשק וירטואלי (UI) שמעודד חוויה חיובית ותגובה נעימה מצד הגולש, יביא בהכרח לשימוש טוב יותר בממשק, ובכך יושגו מטרותיו המוצהרות: הרשמה באתרי תוכן; יצירת קשר והשארת פרטים מזהים; קנייה מקוונת; חיפוש מידע נרחב, שוטטות מודעת ועוד. כמובן שגם ההפך תקף – חוויה לא נעימה תקצר את משך זמן הגלישה, ולא תשיג את מטרותיה השונות מהגולש הממוצע.

לפיכך החוויה של הגולש באתר אליו הוא מגיע, הפכה ליעד נכסף לבעלי עסקים גדולים (וקטנים) ברשת. זהו יעד כה משמעותי, עד כדי השקעת מאות מיליונים בשנה למחקר מדוקדק באשר לממשק האולטימטיבי אשר יביא למקסימום את חוויית הגלישה, ובכך (לפי אותה הנחה) להעלאת היקף המכירות והעסקאות שמתבצעות בכל רגע נתון.

הנחות היסוד בבסיס ה-UX
בעבר (הלא כל כך רחוק), תוכננו ועוצבו אתרים בעיקר לפי קו המחשבה של המעצב או בעל האתר. מראה האתר והתחושה שנבעה ממנו, היו שייכים בלעדית למחשבתם של אנשי מקצוע מצומצמים.

אבל לאט ובטוח נשתנו הכללים לחלוטין, והנחות יסוד שזעזעו את המערכת הפכו לקבועות ומוצקות. ההנחות החדשות הסיקו:

אין לנסות ולהבין בצורה אינטואיטיבית מה טוב ומה לא עבור הגולש. היעילות של ממשק נמדדת בכלים מדעיים בלבד כגון ניסוי גרסאות (A/B Testing), קסדות-מעקב אחרי התנהגות גולש וכן כלי ניתוח שונים שאמורים לספק נתונים ברורים באשר למה עובד ולמה שלא עובד.

ברמה ראשונית יש לכוון כל ממשק לכל קהל בעולם, ורק אחר כך לכוון אותו לקהל היעד. הנחה זו זעזעה עוד יותר את עולם העסקים הווירטואלי, אבל זוהי הנחה תקפה הנסמכת על השינויים הרבים שהעולם עובר, ואשר הופכים את כולנו לכפר גלובלי בלחיצת כפתור. עם כניסתם לגלישה של עוד מיליארדי אנשים על-ידי סמארטפונים, טבלטים ועוד, ברור כי נשתנו הרגלי הגלישה, והגדרת הממשק לכל קהל באשר הוא הינו הכרח, מאחר שאין אפשרות לקלוע לטעמו של כל משתמש ואף לא למי שמוגדר כקהל היעד.

כיום גם ברור כי בבסיסו של כל UX עומדים כמה מונחים חשובים:

  • אפקטיביות - אולי הגורם החשוב היותר כיום בכל ממשק ואתר: השגת המטרות, בדרך כלל כהכנסה כספית או מידע.
  • שימושיות הממשק.
  • עיצוב פשוט ונקי עם צבעים ברורים ומובחנים.
  • נגישות לכל משתמש.
  • שיווק ומיתוג - יצירת זיכרון חזותי חיובי למותג או לוגו.


אז איך כל זה נראה?


אתרים רבים, ובמיוחד אתרי מותגים גדולים, יישרו קו ואימצו מראה מסוים, שלפי דעתם מהווה חוויית-משתמש מעולה שעמדה במבחני הגולש נכון לרגע זה (כמו מיקרוסופט, בבואה להציג את Windows 8).

בין גורמי ה-UX החדשים ניתן למצוא:
  • הטמעת סרטון על שירות חדש או מוצר חדש, בחלקו העליון של דף הבית או במרכזו.
  • הגדלת תמונה / גלריית תמונות על חשבון החלק העליון של המסך.
  • הגדלת תמונה על חשבון הטקסט; הקטנת הטקסט וגלילתו למטה. עמוד בית ארוך אינו מילה גסה, בטח לא כאשר מדובר בעמוד מכירה.
  • התפריט ברור וקצר, סרגל יעיל ופשוט שנגיש לגולש.
  • שימוש בצבעים חדים, פסטליים ושמחים. תמונות גדולות מוטמעות בטקסט עצמו וכן שימוש בגופנים גדולים ביותר.

שורה תחתונה

מיתוג ו-UX מומלצים ביותר לביצוע לכל בעל עסק ברשת, כחלק מחיזוק העסק והצלחתו. הנראות ברשת היא דרך מצוינת למנף את עצמך ואת העסק שלך, ולייצר חשיפה רבה וטובה יותר בפני לקוחות פוטנציאליים שונים, ובפני קהלים רבים ומגוונים. ככל שהאתר שלך ייתן מענה טוב יותר ללקוח, כך הלקוח יזכור אותך, יקנה אצלך וגם יחזור אליך. זוהי הדרך אל לבו של המשתמש ואל הרגלי הגלישה שלו.