btn-2-lines
 
 
 
 
הקמת אתר אינטרנט

התוכן מבדיל בין אתר מוצלח, לאתר לא כל-כך

"התוכן הוא המלך", נאמר כבר עד כדי מליצה - אבל בצדק. מחקרים מוכיחים שאומנם ההשפעה הראשונה ביותר על הגולש, היא השפעת העיצוב החזותי על העין; אבל בכל הנוגע ליצירת אתר רלוונטי לדרישות הגולשים - התוכן מנצח, ובגדול. למעשה, ולמען הסדר הטוב, רק השילוב המאוזן והנכון בין תוכן לעיצוב יצליח ליצור אתר מנצח.

חשיבותו של התוכן עולה לסדר היום כאשר אנו מבינים שהאתר מיועד לספק משהו לגולש. לא משנה אם זה רק מידע אודות תחום מסוים, או אפשרות לרכישה מקוונת של שירות או מוצר.

בכל מקרה התוכן חייב להיות ממוקד ורלוונטי, בכל אחד מדפי האתר. התוכן הוא מה שהופך את העמוד לרלוונטי, גם עבור הגולש וגם עבור מנועי החיפוש (ויהיה זה תוכן טקסטואלי, גרפי או אחר). לכן צריך לאפיין כל עמוד ועמוד באתר בצורה הנכונה, על מנת שהתוכן ישתלב יחד עם העיצוב, ליצירת חוויית משתמש יעילה.

תוכן עסקי לאינטרנט

תוכן לאינטרנט שונה במהותו מתוכן במדיות המסורתיות האחרות, כגון עיתונים. באינטרנט אנחנו לא ממש קוראים, אלא מרפרפים; לא ממש מעמיקים, אלא מדלגים בין נושאים. ההתנהלות המהירה הזו מכתיבה לנו צורה אחרת של עריכת תוכן; צורה מקוצרת יותר.

כאשר מדובר בבניית אתרים במיוחד לעסקים - כדאי שהטקסט ייכתב בפורמט AIDA, שהיא נוסחה שיווקית מוכרת גם במדיות אחרות (כגון פרינט, טלוויזיה ועוד). הדגש כאן הוא על קריאה לפעולה, על מנת לגרום לגולש למלא טופס, לקבל החלטה או לבצע רכישה מקוונת. הדברים נכונים ביתר-שאת כאשר מדובר בתוכן לאתר עסקי.


לפיכך, כדאי לכתוב ולערוך את התוכן הרלוונטי לפי הכללים הבסיסיים הבאים:
פסקאות קצרות - להשתדל לא להגיע ליותר מ-50 עד 60 מילים בכל פסקה. יותר מכך ואתם תיצרו עומס ויזואלי, שעלול להרתיע את הגולש עוד לפני שהחל בכלל לקרוא.
תבליטים (Bullets) – אייקונים קטנים מצדו הימני של הטקסט (או השמאלי, תלוי בשפה). הם מפרקים את הטקסט לחתיכות קטנות ונוחות יותר לקריאה, ומכוונים את העין בדיוק למקום שאליו נרצה לכוון את הגולש.
כותרות מודגשות - רצוי להשתמש בכותרות בולטות, שכן הן מהוות מעין סמנים שאליהן העין מדלגת באופן אינסטינקטיבי. כמו כן, הכותרות משמשות כמעין תקצירים המסבירים מה אנו עומדים לקרוא בפסקה.
טקסט פשוט - אינטרנט זה לא עיתון. כאן לא צריך לכתוב משפטים מתוחכמים מדי (אלא אם כן מדובר, למשל, בבלוג אישי, ואז הרשות נתונה). מתי כן כדאי לכתוב הרבה טקסט? כאשר נכנסים לעומק האתר, ודנים במוצר או בשירות ספציפיים. כאן הגולש ירצה לקבל עוד מידע לפני קבלת ההחלטה.
שיווקיות וקריאה לפעולה - הטקסט יכול לתאר את נפלאות העסק, ואיך סבא ייבש את הביצות עד שהצליח להקים אותו; אבל כל זה אינו רלוונטי לקבלת ההחלטה של הגולש - האם למלא את הטופס? האם לקנות את המוצר? שלבו בחוכמה טקסט שיווקי יחד עם עיצוב מושך, ותקבלו את התוצאה הרצויה לכם.
פנייה אישית - השתמשו ב"אנחנו" וב"אתם", ותארו לגולש מה התועלת שהוא יקבל מהשירות או מהמוצר הרלוונטיים. עדיף לכתוב "המוצר שיחסוך לכם הון", מאשר "החברה מייצרת 20,000 יחידות בשנה".
בלי שגיאות כתיב וניסוח - זה לא מקצועי ומשדר חוסר אמינות. אם בחרתם לכתוב על העסק (זכר), אין טעם לכתוב בפסקה הבאה על החברה (נקבה). וכל מילה נוספת מיותרת.

סגנונות של כתיבה שיווקית לאינטרנט

אומנם נראה שסגנון הפנייה האישית והקריאה לפעולה, הם אלו שיהפכו גולשים ללקוחות בסופו של דבר; אבל מעבר לכך ראוי לציין שאפשר - ואף רצוי - לכתוב במספר סגנונות נוספים. הכול תלוי, כמובן, בדרישות בעל האתר.

הנה כמה סגנונות כתיבה עיקריים לדוגמה:
כתיבה תמציתית - "החברה מספקת מגוון שירותים: אינסטלציה, פתיחת סתימות ועוד".
כתיבה הומוריסטית - "הגיעו מים עד נפש? קראו לאדון הסתימות ומתקן הצינורות".
כתיבה שיתופית - "אני מזמין אתכם ליהנות מכל היתרונות".
כתיבה סיפורית - "החברה נוסדה בשנת 1936, על ידי סבא אליהו, ומאז מספקת מגוון רחב של שירותים".

לא חייבים להיצמד דווקא לסגנונות התוכן הללו; צרו את סגנון הכתיבה הייחודי לאתר, על מנת לקבל אפקטיביות גדולה יותר.