btn-2-lines
 
 
 
 
SEO קידום במנועי חיפוש

כלים לקידום אתרים

עבודתו של כל מקדם אתרים כרוכה בלא מעט נתונים מספריים. איש ה-SEO נדרש לספק מידע מקיף אודות האתר, ולמעשה איכות העבודה עצמה נמדדת בצורה כמותית:

  • מיקום האתר בתוצאות החיפוש (SERP)
  • שינוי במדדים שונים באתר (PR, BR ועוד)
  • עלייה או ירידה במספר הכניסות לאתר (Traffic)
  • שיפור יחס ההמרה באתר (CRO)
  • איתור קישורים נכנסים / יוצאים
  • מהירות טעינת דפי-האתר
  • ועוד
איך ניתן להתמודד עם עומס המידע? אפשר להשתמש במספר כלים מצוינים, המספקים את המידע הנחוץ ומקצרים תהליכים. יש לזכור שכלים אלו מסייעים לכל איש SEO לבצע את עבודתו, אך כמו בכל תחום אחר - אינם מהווים תחליף לגורם האנושי החשוב כל כך.

כלי מילות-מפתח


זהו הכלי העיקרי ואחד הראשונים בעבודת הקידום. לא משנה אם אתם משתמשים בכלי מילות המפתח של Google Adwords, של Bing Adcenter או של כל מותג אחר (Keyword Discovery ואחרים) – זהו אחד השלבים המכריעים בקידום האתר בגוגל ובכל מנוע-חיפוש אחר. כלי מילות מפתח יספק לכם נתונים מספריים אודות נפחי-חיפוש של ביטויים, ובכך יאפשר לכם לבצע אופטימיזציה מעולה לדפי האתר שאתם מקדמים.

אחד מכלי המחקר הפחות ידועים נקרא Keyword Questions. מקלידים בו נושא מסוים, ומקבלים – לא מילות מפתח – אלא את השאלות שאנשים מחפשים כדי למצוא מידע. חידוש נחמד בהחלט. אומנם הכלי פועל רק באנגלית ואינו קשור כלל לגוגל (אלא לרשת חיפוש אחרת בבעלות WordTracker), אבל הוא מספק הצצה טובה למוחם של אנשים וכיצד הם מחפשים מידע. הכלי הזה מצוין למי שרוצה להבין איך ביטויי הזנב הארוך משפיעים על החיפוש (כמו בתוכנת Siri, למשל, שמשפיעה כבר היום על הצורה בה אנשים מחפשים מידע בנייד).

כיום יש גם כלים המבצעים מחקר מילים אוטומטי, ומייצרים רשימות של מאות ואלפי ביטויים לכל אתר. אבל החוכמה הייתה ונשארה לברור את התבן מן המוץ, ולבחור את המילים הטובות ביותר לאתר (גם נפח חיפוש גבוה וגם כאלה שיגרמו לגולש להקליק ולהיכנס לאתר). יש לזכור שהאוטומציה מיועדת לקיצור תהליכים, אך אינה יכולה להחליף את שיקול-הדעת האנושי.

כלים לניתוח קישורים


כלים אלו מאפשרים לנתח את הקישורים הנכנסים אל האתר, וכן את הקישורים היוצאים ממנו. בדיקת קישורים נכנסים לאתרים המתחרים באתר שלנו, מאפשרת לנו לדעת היכן אנו עומדים מבחינה זו. כך נוכל לתכנן פרופיל קישורים יעיל, שיצליח להתחרות באתרים אחרים.

ריבוי הפיתוחים וההתפתחויות בתחום, מרעיף עלינו כל הזמן כלים חדשים לניתוח קישורים. הנה כמה מהבולטים בתחום:
  • Majestic SEO – כלי עצמאי הסורק את הרשת ומתעדכן במהירות שיא. גרסת החינם מוגבלת.
  • Open Site Explorer – הכלי של חברת SEOMOZ; גם פה גרסת החינם מוגבלת.
  • Link Diagnosis – כלי חינמי ויחסית יעיל, הפועל רק בדפדפן Firefox.
  • Yahoo Site Explorer – כלי חינמי ורב-אופרטורים, שכבר אינו קיים.
  • SEO Quake – הפך לפחות רלוונטי, מכיוון שהיה תלוי בשירות החינמי של יאהו.
  • Cognitive SEO – כלי חדש ומתקדם שהוצג על-ידי פבל ישראלסקי בדצמבר 2011.

בהערה מוסגרת נציין שרבים מהמקדמים מבכים את "מותו" של השירות החינמי ביאהו. משום מה כל הכלים המתוחכמים המצוינים מעלה, אינם מצליחים להגיע לרמת הדיוק של הכלי החינמי והפשוט הזה. אבל אולי ימים יגידו אחרת.

בדיקת דפים מאונדקסים


אחת מהבדיקות הבסיסיות והפשוטות ביותר בעולם ה-SEO. על מנת לוודא שהאתר שאנו מקדמים אכן מוכר למנועי החיפוש, צריך לוודא שהוא סרוק בארכיון שלהם. אנו יכולים לבזבז זמן ומשאבים רבים לקידום האתר, ובסוף מתברר שהוא בכלל חסום לסריקה על ידי מנועי חיפוש – וכל העבודה הקשה תרד לטמיון.

על מנת לוודא שהאתר אכן סרוק במנועי החיפוש, ועל מנת לראות כמה דפים סרוקים בו – פשוט נקליד במנוע החיפוש את האופרטור הבא, יחד עם כתובת האתר: site:www.website.co.il

הפקודה site: מחלצת את המידע המצוי בארכיון מנוע החיפוש, ומסייעת לנו לקבל החלטות אודות טיב הדפים הקיימים באתר. ניתן לוודא את תקינות הסריקה גם באמצעות בדיקת הקוד באתר, בין אם בתגית Robots ובין אם בקובץ בשם זה. הנה עשרות אופרטורים נוספים בגוגל, המספקים מידע חיוני.

כלים ליצירת מפות אתר


אומנם באתרים רבים יש אפליקציה מובנית, המייצרת מפת אתר בצורה אוטומטית; אך לא תמיד הדבר קולע לצורכי הקידום שלנו. יש להפריד בין שני סוגים עיקריים של מפות אתר:
  • מפת אתר טקסטואלית עבור הגולש, כדי שיראה במבט אחד את כל העמודים באתר.
  • מפת אתר בפורמט XML, עבור מנועי החיפוש.

הסוג השני בדרך כלל אינו נגיש לגולשים, והוא גם אינו אמור להיות נגיש להם, אלא למנועי החיפוש. מפה שכזו נחוצה על מנת להבהיר למנועי החיפוש מהם העמודים באתר (מכיוון שלא תמיד הם מצליחים לסרוק את כולם, ולפעמים צריך קצת לעזור להם).

לשם יצירת מפת אתר מסוג זה, יש צורך בכלים ייחודיים הסורקים את האתר ומפיקים מפת אתר מעודכנת. לדוגמה: תוכנת Sitemap Generator של חברת MicroSys, או אתרים המציעים את השירות הזה חינם כגון xml-sitemaps.com. בעת יצירת המפה, ניתן לקבוע מהי החשיבות שהמנוע צריך לייחס לכל עמוד באתר, מהי תדירות השינויים באתר (יומית, שבועית, חודשית) ועוד. בצורה זו נפיק מפת אתר עדכנית ורלוונטית יותר.

כלים לניתוח אתרים


מבחינה זו שוב אפשר להסתמך על השירותים החינמיים שמציעה חברת Google. בכל אתר ניתן לשתול קוד של Google Analytics, העוקב אחרי כל הפרמטרים באתר: כמה כניסות בוצעו, על ידי כמה גולשים, באיזה ימים, מאילו מילות מפתח או מסעות פרסום ממומנים, מאילו ארצות בעולם ועוד. אנליטיקס נחשב לאפליקציית הסטטיסטיקה המובילה בתחום, למרות שידוע שיש סתירות לא מעטות בינה ובין תוכנות סטטיסטיקה אחרות.

כמו כן חברת Google מספקת גם את כלי הניתוח למנהלי אתרים (Webmaster Tools). כלי זה מאפשר לאתר באגים באתר (תוכן כפול בתגיות מטא, למשל), לעקוב אחרי קישורים נכנסים, להעלות מפות אתר בפורמט XML ועוד.

כמובן שישנן מערכות סטטיסטיות נוספות למעקב אחרי ביצועי האתר, כגון המערכות המובנות בממשק הניהול של כל אתר בפני עצמו. ניתן לשלב את הנתונים מכמה פלטפורמות, ליצירת מבט כולל אודות נתוני האתר.

כלים לבדיקת מיקומים


כאשר יש לכם מעט אתרים לקדם, עם מעט מילות מפתח, אין שום מניעה לבצע חיפוש ידני ולראות היכן אתם ממוקמים מדי יום. אבל מה קורה כאשר מדובר בעשרות אתרים, אם לא מאות, ובכמות כפולה של מילות מפתח לבדוק?

למזלנו יש כלים אוטומטיים המאפשרים לבדוק מיקומים במגוון רחב של מנועי חיפוש. פשוט פותחים פרופיל לכל אתר שאנו מקדמים, מוסיפים את מילות המפתח ונותנים לכלי לרוץ על פני מנועי החיפוש הרלוונטיים לנו. כמה מהבולטים ביותר בתחום הם Free Monitor For Google החינמי, Rank Checker, אף הוא בחינם; IBP בתשלום ואחרים. כל אחד מוצא את התוכנה המתאימה לו, או פשוט בודק מיקומים ידנית. הכול שאלה של כמה זמן עומד לרשותכם.

הכול בכלי אחד


לא נדרש יותר מדי זמן עד שגם כלי שכזה יעלה ויבוא. אנשי SEO רבים כבר מזמן הבינו את הצורך של התעשייה, בכלי שמאגד במקום אחד את כל הנתונים שעליהם דיברנו. כיום יש מספר אפליקציות שכאלה, שמרכזות כמעט את כל המידע הנחוץ בפלטפורמה אחת.

פלטפורמות המידע הללו חוסכות הרבה זמן ועבודת נמלים, ומאפשרות למקדם להתרכז בעבודת ה-SEO נטו. לא נציין שמות, אבל רק נאמר שלא מעט מהכלים הללו הם פרי פיתוחם של אנשי SEO ישראלים ומוכשרים בהחלט.

אלף כלים נוספים


הסקירה הזו עוסקת רק בבסיס הדברים, ואין בכוונתה להציג כלים נוספים מעבר לכך. יש לכך שתי סיבות עיקריות. הראשונה קשורה לעומסי עבודה: כאשר עובדים על הרבה אתרים, אין יותר מדי זמן להתחיל לפרפר בין 100 כלים שונים. פשוט דבקים בעיקריים ובמוּכָּרים ביותר.

סיבה שנייה היא שהרבה מהכלים המתקדמים גובלים בקידום שחור: תוכנות אוטומטיות המייצרות ומפיצות קישורים בפורומים ובבלוגים, מפיקות תכנים חדשים מתוך טקסט עיקרי אחד, עוקבות אחרי קמפיינים ממומנים ודולות מהם מידע באופן ישיר, ו... הבנתם את הרעיון.

בסופו של יום, כלי ה-SEO מיועדים להקל על העבודה ולחסוך לנו זמן.
ואין ספק שמי שמתעדכן בהתפתחויות ובחידושים, קונה לעצמו פטור מכאבי-ראש מיותרים.