btn-2-lines
 
 
 
 
SEO קידום במנועי חיפוש

כלי מנהל האתרים

איך גוגל רואה את האתר שלכם

אחד מהכלים החיוניים ביותר לעבודת הקידום, הוא כלי מנהל האתרים של גוגל (Google Webmaster Tools). בשנתיים האחרונות הוכנסו בכלי שיפורים ושדרוגים משמעותיים, וכיום הוא גם יכול לספק מידע ישירות לגוגל אנליטיקס.

ההבדל בין אנליטיקס לכלי מנהל האתרים טמון בסוג המידע: בעוד שהראשון מספק מידע בעיקר אודות התנהגות הגולשים בתוך האתר, השני מספק מידע אודות האתר עצמו (האם יש תוכן משוכפל באתר, האם גוגלבוט הצליח לסרוק את האתר, באיזו מהירות הדפים נטענים ועוד).
מדוע כל הדברים הללו חשובים? מכיוון שגם תצורת האתר הפנימית חשובה לקידום האתר בגוגל. טייטלים ותיאורים משוכפלים לא מסייעים לגולשים להבין לאיזה עמוד הם עומדים להיכנס; מהירות טעינת הדפים היא נקודה קריטית שיש לטפל בה, אם רוצים לייצר חוויית משתמש נעימה; ועוד שפע סיבות. הנה סקירה קצרה אודות המידע הזמין בכלי WMT.

פריטי-מידע עיקריים

מרכז שליטה (Dashboard)


זהו הפאנל הראשי, שמציג את ארבעת פריטי המידע החשובים ביותר אודות האתר: שאילתות חיפוש, שגיאות בסריקת האתר, קישורים נכנסים ומפת האתר. שאר הפיצ'רים נמצאים בסרגל הניווט בצד (ימין או שמאל, בהתאם לשפת הממשק).

תצורת האתר (Site Configuration)


פה תוכלו להבין איך האתר שלכם בנוי: האם העליתם מפת אתר (Sitemaps), והאם היא התקבלה או לא אושרה? (דבר שמסייע לגוגל לסרוק את כל עמודי האתר, ולא רק חלק מהם); האם הזחלן של גוגל הצליח לסרוק את עמודי האתר (Crawler access), או שמא נתקל בבעיות כגון שרת לא זמין? האם לאתר שלכם יש Sitelinks (דבר שקורה רק באתרים שכבר צברו ותק וסמכות) וכו'.

כמו כן, בתצורת האתר תוכלו לקבוע האם גוגל יתייחס לאתר עם או בלי www, שהוא דבר חשוב לצורכי הסריקה (Settings). כל שינוי בכתובת ה-URL עלול לגרום לבעיות של תוכן משוכפל, ויש לשים לכך לב. בנוסף תוכלו לקבוע אילו פרמטרים בכתובת ה-URL ראויים להתעלמות, כגון id או cat ושאר ירקות (URL parameters). דבר זה חיוני כאשר לאתר שלכם יש כתובות URL הכוללות פרמטרים, שלא תמיד מסייעים לגולש להבין באיזה עמוד הוא נמצא, או אף יוצרים בעיות של תכנים משוכפלים (דוגמת mywebsite.com/index.php?id=12345&cat=6789).

האתר שלך באינטרנט (Your site on the web)


זהו אחד החלקים העיקריים והמשומשים ביותר ב-WMT. כאן תוכלו לראות ולהבין איך האתר שלכם מתפקד ברשת האינטרנט:
  • שאילתות החיפוש שהובילו לאתר שלכם (Search queries), כולל השוואה בין הופעה בתוצאות החיפוש לבין קליקים בפועל (הנתונים הללו זמינים גם בגוגל אנליטיקס, ברגע שמחברים את שני החשבונות);
  • הקישורים הנכנסים לאתר שלכם ממקורות חיצוניים ומאילו ביטויים (Links to your site);
  • מהי צפיפות מילות המפתח באתר ובאילו נושאים (Keywords), דבר שיכול לסייע לכם להבין איך גוגל רואה את האתר (אם האתר עוסק במנעולנות, והמילה העיקרית בו לפי גוגל היא 'נעליים' – זה אומר שהתכנים לא בסדר);
  • מהם הקישורים הפנימיים באתר (Internal links), דבר שעוזר לגוגל לדעת איך האתר "רואה את עצמו";
  • נתונים אודות גולשים רשומים באתר (Subscriber stats - אם יש).

אבחון האתר (Diagnostics)


עוד חלק עיקרי ב-WMT, המציג בפניכם באגים בתצורת האתר:
  • האם תוכנה זדונית השתלטה על האתר (Malware, דבר שמוצג, אגב, גם בתוצאות החיפוש בצורת אזהרה);
  • האם היו שגיאות בזמן סריקת האתר (Crawl errors); מה היו נתוני הסריקה (Crawl stats - מהירות טעינת הדפים, כמות המידע שהורדה וכו');
  • תגיות מטא משוכפלות שלא מעידות על תוכני העמוד (HTML suggestions);
  • אפשרות לדעת כיצד גוגל רואה את האתר או לשלוח דפים לאינדוקס (Fetch as Googlebot).

פריטי-מידע משניים


הודעות (Messages) - אומנם החלק הזה מופיע דווקא למעלה בסרגל הכלים של WMT, אך מכיוון שהוא לא תמיד בשימוש החלטנו להתייחס אליו כאחרון ברשימה. אלו הן הודעות המערכת הנשלחות אליכם כאשר מתגלות בעיות באתר. לאחרונה גוגל הוסיפה הודעות אזהרה במקרים בהם מתגלים קישורים נכנסים בעייתיים, יותר מדי קישורים יוצאים מהאתר שלכם (מה שעלול להעיד על חוות תוכן), שינויים בדומיין ועוד.

מדדים של 1+ (+1 Metrics) – כפתור +1 של גוגל משולב בתוצאות החיפוש (כאשר אתם מחוברים לגוגל), וכן יכול להיות משולב גם באתרים עצמם. בחלק הזה תוכלו לראות נתונים אודות כמות הקליקים על הכפתור, נתונים דמוגרפיים ועוד.

גוגל Labs – נתונים המתאפשרים בעקבות ניסויים שגוגל עורכת בחטיבת Labs: ביצועי האתר מבחינת זמני טעינה, בהשוואה לאתרים אחרים; דפים באתר שמכילים את תגית Author, המזהה אתכם ככותבי הדף; אפשרות לשתילת תיבת חיפוש של גוגל באתר ועוד.

משאבים אחרים – האם האתר שלכם כולל תקצירים עשירי-תוכן (Rich Snippets), האם העסק רשום בגוגל מקומות ועוד.

גוגל ממשיכה כל העת לשפר את כלי מנהל האתרים, ולהציג למנהלי / בעלי אתרים את כל המידע החיוני לתפקוד האתר בצורה תקינה. כדאי להישאר מעודכנים, עם אצבע על הדופק, כדי לא לאבד מידע חשוב ויקר-ערך (במיוחד כאשר מדובר באתרים לעסקים, המיועדים לא רק לצורכי תדמית אלא גם להגדלת חוג הלקוחות).